Sprogarbejdet

Sprogtrapper i vuggestuen

I Jorden Rundt arbejder vi i vuggestuen med værktøjet Sprogtrappen, som systematisk giver indsigt  og retning i bøns udvikling og omsætter viden (data) om det enkelte barn og institutionens børnegrupper til konkrete sprogpædagogisk handlinger i hverdagen læringsmiljø. Det er en forskningsbaseret metode, som tager udgangspunkt i hverdagens mange aktiviteter, rutiner og lege. Vedhæftet er en folder om sprogtrapper.

Sprogarbejdet i børnehaven

I Jorden Rundt tilstræber vi, at sprogvurdere alle børn i det kvartal de bliver 3, 4 og 5 år. Vi ønsker løbende og i god tid, at sprogudviklingen vurderes, så vi kan hjælpe og støtte børnene bedst muligt, hvis det viser sig, at der er brug for ekstra opmærksomhed på barnets sprogtilegnelse i en periode. Handler det om udtale, sprogforståelse eller ordforråd? Måske er det blot små justeringer, hvis vi ser det i tide. Den evt. særlig sprogindsats vil altid blive tilrettelagt i tæt samarbejde med forældrene.

Vi har valgt, at en for barnet kendt og tryg voksen står for sprogvurderingen sammen med barnet. Det gøre situationen tryg, rar og måske endda til en særlig hyggestund med barnet. Det er den sprogansvarlig, som forestår vejledning og uddannelse af personalet, så de føler sig klædt på til opgaven.

I Jorden Rundt er det Sanne fra børnehaven, som er sprogansvarlige tovholder. Hun har et overblik på hvilke børn, der skal sprogvurderes og hvornår … samt opfølgning på sprogvurderingerne. Sanne er særligt uddannet i denne opgave, og har også erfaring med at finde de børn, som har særligt brug for den særlig opmærksomhed. Det kan således også være Sanne, som gør opmærksom på hvis der med fordel kunne formidles kontakt til f.eks. tale-høre-lærer.

I det daglige sprogarbejde har Sanne en samarbejdspartner i Stine fra vuggestuen. Således har vi 2 medarbejdere i hver deres afdeling, som kan følge børnene tæt i hverdagen, sætte fokus på det sproglige arbejde, sparre kollegaerne og reagere med tiltag, hvis der skal sætte særlige opmærksomheder i værk.

Sprogvurderingerne danner grundlag for dialog med forældre og overgang til skole. Sprogvurderingerne foregår elektroniske, så er det muligt for at vurderingerne følger med barnet, så der kan sikres en sammenhængende og målrettet indsats over årene (gælder dog kun for kommunale skoler)

SprogTrappen i København.pdf

Shape Created with Sketch.