Udvikling og Trivsel - Topi

Tidlig opsporing - TOPI

Siden 2015 har alle 0-6-års-institutioner i Københavns Kommune gennemført en obligatorisk trivselsvurdering to gange årligt.

Til vurderingen benytter vi værktøjet TOPI (Tidlig opsporing og indsats). TOPI er udviklet af Socialstyrelsen og efterfølgende blevet gjort digitalt af Rambøll. Det er et pædagogisk redskab, som hjælper det pædagogiske personale med systematisk at sikre, at ingen børn bliver overset, hvis de ikke trives.

Nedenfor finder du en pjece om TOPI, som beskriver det pædagogiske formål med at lave trivselsvurderinger, samt hvordan data registreres og opbevares i systemet. Endvidere kan du læse de dokumenter og vejledninger, som institutionen arbejder med.

Udvikling - metoder og systematik

I vuggestuen arbejder vi med sprogtrapper (se sprogarbejdet), som også har fokus på den generelle udvikling. Den er endnu ikke kommet til børnehaven.

Det betyder dog ikke at vi ikke har en systematik omkring børns udvikling i børnehave. Inspireret af "Udviklingsbilleder - barnets udvikling fra 0-10 år" af Jorgen Lyhne og Anne Marie Langhoff Nielsen har vi blik for nogle løbende kendetegn i de forskellige udviklingstrin, som barnet gennemgår. Vi kan således planlægge aktiviteter og lege, som udfordre og understøtter børnenes udvikling gennem hele børnehavetiden.