Når I har fået plads

Når I modtager brev om plads….

Så kontakter I os og vi kan fortælle hvilken stue jeres barn skal gå på, og hvilke voksne som I vil have jeres primære kontakt med. Vi aftaler hvilken dag I starter, og de overordnede rammer for jeres barns ”indkøring”, så vi sikre jer og jeres barn den bedst mulige oplevelse.

Starten på vuggestue livet

Det kan være lidt overvældende at starte i en daginstitution. Det meste er ukendt og foregår på en anden måde, end jeres barn er vant til. Her er mange nye børn og voksne at lære at kende. Nogle børn er utrygge i den første tid, men hvis du giver dig god tid og selv virker tryg ved situationen, vil dit barn hurtigt blive glad for at være her.

I og jeres barn får en fast kontaktpædagog, som vil tage sig af jer i den første tid og som vil være den, der er sammen med jeres barn i indkøringsperioden.

Vi vil sørge for, at der er en klargjort garderobe og krybbe, og vil sikkert spørge jer om en masse ting.

Vi sørger for ikke at forcere kontakten med jeres barn, men lader jeres barn opdage os i sit eget tempo. Vi oplever at børnene hurtig bliver nysgerrige efter at ville i kontakt med sine nye voksne.

For at gøre begyndelsen så nem som muligt for dit barn, er det en god idé:

• At du afsætter ca. 2 uger af til indkøringen, så dit barn kan få så tryg en opstart som muligt.
  • At du fortæller os mest muligt om dit barn, så vi ved hvad vi skal være opmærksomme på.
  • At du stiller spørgsmål ved alle de forhold der undrer dig.

Det afhænger helt af det enkelte barn, hvor lang tid det tager, før barnet falder til og føler sig trygt i vuggestuen. Som regel kommer der en reaktion med det samme, men for nogle børn kommer den først senere. Reaktionerne kan være forskellige. Vi vil meget gerne have det at vide, hvis I, syntes jeres barn reagerer på opstarten.

Det er vigtigt at I fortæller os om jeres barns vaner og eventuelle små særheder. F. eks. om jeres barn bruger sut, sovedyr eller andet. Om måden jeres barn plejer at bliver skiftet på osv.

HUSK, at I altid kan ringe til os i løbet af dagen og spørge til hvordan det går, hvis I føler jer utrygge efter at have sagt farvel til jeres barn i vuggestuen.

Et eksempel på en indkøring

Alle indkøringer er forskellige. Dette er kun et eksempel. Vi vil løbende tale med jer om hvordan dagene vil forløbe.

Det er fint at det kun er den ene forælder der deltager i indkøringen.

1. dag: (kl. 9.30 – 10.00) Vi mødes udenfor stuens indgang og er sammen i en halv times tid. Vi taler mest med dig, så du kan fortælle om den første tid og det du tænker er vigtigt vi ved.

2. dag: (kl. 9.30 -10.00) Medarbejderen vil have fokus på at skabe kontakt med dit barn, imens du holder dig lidt i baggrunden.

3. dag: (kl. 9.30-10.15) Dit barn prøver at have lidt tid alene uden forældre i vuggestuen.

4. dag: (kl. 9.30-11.00)Dit barn prøver at have lidt tid alene uden forældre i vuggestuen.

5. dag: (kl. 9.30-11.15) Dit barn har en formiddag alene på stuen, og bliver hentet efter frokost.

6. dag: Du afleverer dit barn inden kl. 9 og dit barn har en formiddag på stuen og spiser med. Vi prøver at putte dit barn, og ringer når dit barn vågner, eller hvis det ikke lykkes at putte.

7. dag: Du afleverer dit barn inden kl. 9 og dit barn har en formiddag på stuen og spiser med. Efter frokost putter vi dit barn, og ringer når dit barn vågnerog er klar til at blive hentet.

8. dag: Du afleverer dit barn inden kl. 9 og dit barn har en formiddag på stuen og spiser med. Efter frokost putter vi dit barn, og ringer når dit barn vågnerog er klar til at blive hentet.

9. dag: Du afleverer dit barn inden kl. 9 og dit barn har en formiddag på stuen og spiser med. Efter frokost putter vi dit barn, og ringer når dit barn vågnerog er klar til at blive hentet.

10. dag: Du afleverer dit barn inden kl. 9 og barnet har en formiddag på stuen, spiser med og vi putter dit barn. Når dit Barn vågner, spiser dit barn eftermiddagsmad med de øvrige børn og leger lidt med, og vi har en dialog om hvornår dit barn er klar til at blive hentet.