Børn indtager op imod 70 % af deres energi, mens de er i institution, og kvaliteten af den mad, der serveres, er derfor vigtig. Vi gør os derfor umage for at lave mad med variation og velsmag hele tiden.
Børn udvikler deres madglæde og madmod igennem barndommen. Vi ser det som en af vores opgaver at understøtte, at børnene udvikler lyst og glæde ved at spise varieret og sund mad. Dette er vigtigt, da børns madvaner følger dem ind i voksenlivet og man ved, at sunde børn bliver til sunde voksne.
Vi laver mad fra bunden af friske og økologiske råvarer i sæson. Vi har fokus madspild og at maden ernæringsmæssigt er målrettet børn. Vi har Det Økologiske Spisemærke i Guld.
Vi sørger for, at maden er sund og passer til børnenes behov og alder. Vi følger Fødevarestyrelsens officielle anbefalinger for børnemad.
Vi tager hensyn, hvis ønsket om specialkost og/eller diæter er lægeligt anbefalet og beder om lægeerklæring. Specialkost er kost, hvor enkelte fødevarer undlades af kosten. Kulturelle og religiøse hensyn imødekommes, og der tilbydes vegetarmad.
Vi arbejder ud fra følgende principper i køkkenet:
Økologi, madspild og bæredygtighed
-
Vi har Det Økologiske Spisemærke i guld fra udgangen af 2019, og træffer bevidste valg, når vi vælger en fødevare i konventionel kvalitet.
-
Vi prøver så vidt muligt at minimere brugen af kød uden at gå på kompromis med smag eller næringsbehov.
-
Vi arbejder aktivt med madspild, da madspild er miljøbelastende og dyrt. Vi bruger fx overskydende brød til f.eks. croutoner, og kommer grødrester og grøntsagsrester i brødet til mellemmåltiderne.
Råvarekvalitet
-
Vi laver maden fra bunden af friske råvarer af høj kvalitet, fordi det giver større smagfulde og sanselige oplevelser.
-
Vi bager alt vores brød - undtagen rugbrød fra bunden, sylter når det giver mening og laver så vidt muligt vores egen pålæg og mayonnaise.
-
Vi indkøber så vidt muligt hele, friske råvarer, og undgår halv- og helfabrikerede varer.
Sæson
-
Vi lader os inspirere af sæsonerne i vores menuplanlægning, så man kan mærke årets gang på tallerkenen.
-
Hver tredje måned har en sæson-nøgleråvare. Børnene bliver præsenteret for råvaren flere gange i løbet af måneden, både i maden, tilberedt og udskåret på forskellige måder og ved at arbejde pædagogisk med dem. Det kan være asparges og rabarber i foråret, bær og tomater om sommeren og svampe, æbler og græskar i efteråret.