Pædagogikken i måltidet

Som voksne er vi bevidste om, at vi er rollemodeller for børnene – også i forbindelse med måltiderne. Vi spiser derfor altid den samme mad som børnene (et pædagogisk måltid, som er 1/3 af en portion) og tænker pædagogik ind i måltidet.

• Vi ser os selv som værter ved måltidet og sørger for at der er en hyggelig samtale omkring bordet, hvor alle bliver hørt.
  • Vi ved, hvad der er på menuen og hvilke råvarer, der er i maden.
  • Vi hjælper børnene til at sætte ord på den mad, de spiser og taler med dem om madens smage og konsistens.
  • Vi tager ind imellem råvarerne med til bordet og snakker om dem.
  • Vi lærer at være en del af et fællesskab, og hvordan man sidder om bordet på en god måde.
  • Vi hjælper børnene med at være en god og hjælpsom ven under måltidet. Vi øver os i at sige værsgo og tak for mad og lærer at række maden videre…. Tæller frikadellerne og sikre os at der er nok til alle osv.
  • Vi understøtter, at børnene udvikler madmod. Både ved at de udvikler et sprog om deres smag og lyst, men også ved at opfordre og udfordre dem til at smage. Vi er bevidste om, at madmod er en udviklingsproces, hvor børn skal danne gode erfaringer, og at det kan være okay at dufte eller røre ved maden til en start. Vi presser aldrig på for at smage eller ligger noget på tallerken, som barnet ikke ønsker.
  • Som rollemodeller er vi bevidste om at snakke positivt om maden, og giver udtryk for at vi som voksne kan lide den.
  • Vi undgår forstyrrende gøremål under måltidet ved at være godt forberedte og sætter inden måltidet en seddel på døren med `Vi spiser`.

Rammerne for måltidet

Med måltiderne ønsker vi at skabe nærvær, ro og tid til at nyde maden og have en god samtale. Vi mener, at rammerne for måltidet er vigtige for at have hyggelige børnemåltider hver dag.

• Vi har altid en rolig stund op til måltidet. Vi runder formiddagens aktiviteter af og falder ned ved at læse en bog eller synge vores madsang, så vi er klar til at sidde sammen om bordet.
  • Vi sørger for, at der er ryddet pænt op og at der er luftet ud.
  • Vi sørger for, at rollerne omkring måltidet er fordelt på forhånd, så alle kender deres ansvarsområder før, under og efter måltidet.
  • Vi spiser i små spisegrupper og de mindste har altid faste pladser. På den måde skaber vi ro og forudsigelighed om måltidet.
  • Vi sørger for, at der er tid og ro til at alle børn kan nå at spise færdig – også de børn som spiser langsomt. Vi har aftalte legezoner til de børn, som er hurtigt færdige eller læser en bog, så alle har lyst til at sidde med ved bordet også selvom de er færdige. Vi er opmærksomme på, at det til hver en tid er rart at sidde ved bordet og spise sin mad, og lader aldrig det sidste barn sidde alene og færdiggøre sit måltid.
  • Vi har udvalgte børne-madværter, som henter maden, dækker op og præsenterer maden for de andre
  • Når vi er færdige er det madværternes opgave at få servicen tilbage i køkkenet, sammen med en voksen.
  • Vi sørger for, at servicen passer til børnenes alder, så de selv kan tage maden, sende rundt og hælde vand op i glasset.
  • Vi bruger de praktiske opgaver før, under og efter måltidet til at udvikle børnenes selvhjulenhed, fordi det skaber selvstændighed og mod.

FørUnderEfter

· Hjælpe med at hente service og mad i køkkenet

· Vaske bordet inden spisning

· Dække bord

· Fylde kander mad vand

· Sætte maden på bordet

· Præsenterer maden

· Sende maden rundt

· Tage mad op på tallerkenen

· Hælde vand op i koppen

· Spise med bestik

· Selv tørre op hvis der spildes

· Skrabe rester fra sin tallerken ned i en spand

· Sætte sit service på vognen

· Tørre bordet af

· Hjælpe med at kører vognen ud i køkkenet

· Vaske hænder

De daglige måltider

Vi serverer hver dag morgenmad, formiddagsmad, frokost, og et eftermiddagsmåltid.

• Der tilbydes morgenmad til alle børn, der ikke har fået morgenmad hjemmefra indtil kl. 7.30
  • Vi servere formiddagsmad kl. 9.00 i forbindelse med samling
  • Vi sørger for, der er god tid til frokost. Vi sætter 45 min af fra kl. 10.45-11.30 (vuggestuen) og fra 11.00 – 11.45 (børnehaven) til at spise.
  • Kl. 14.00 serverer vi eftermiddagsmad.