Sukker

Vi har stor omtanke for at begrænse børnenes sukkerindtag i institutionen, så det er forældrene, der har overblikket og ansvaret for, hvor meget sukker deres barn får. Men hvis det indgå, som et naturligt element i vores pædagogiske aktiviteter vil vi gøre undtagelser. Så i hverdagen gælder følgende:

• Sukker bruges velovervejet i køkkenet. Det er typisk som krydderi i forbindelse med tilsmagning eller i syltning.
  • Der serveres ikke sukker til morgenmaden, og der bruges ikke sukkerholdigt pålæg som chokolade
  • Der serveres ikke slik, kage, is, saftevand og sodavand. Heller ikke til børnenes fødselsdage.

Der er undtagelser, men stadig tænkes der over mængden af sukker, og der suppleres med frugt og grønt. Undtagelserne er fx:

• December: Børnene får risengrød med kanelsukker, pebernødder eller lignende
  • Husets fødselsdag i februar afholdes med bl.a. lagkager, som aktivitet på stuerne
  • Fastelavn: Børnene får eksempelvis boller med farvet glasur, rosiner og/eller popcorn
  • Påske: børnehaven leder efter chokoladeæg på legepladsen, som del af påskeaktiviteter
  • Indimellem kan der bages, laves marmelade, saft eller lignende med børnene. Så længe det har et pædagogisk formål og børnene deltager aktivt.

Sukker til fødselsdage: Det er altid dejligt, når forældrene ønsker at tage noget med og bidrage til festen, når barnet fejrer fødselsdag i institutionen. I løbet af året er der mange fødselsdage, og vi ønsker derfor at fødselsdagene markeres på anden vis end ved søde sager. Alternativer til søde sager er eksempelvis:

• Hjemmebagte boller
  • Pandekager sødet med banan
  • Muffins med dadler
  • Frisk frugt eller grøntsager anrettet på en festlig måde
  • Kardemommeboller bagt sammen som en mand eller kone med flag
  • Tørret frugt
  • Popcorn (undtaget vuggestuen)
  • Pindemadder (ikke kræver kølekapacitet)
  • Bananpandekager uden tilsat sukker
  • Æblesnegle

Men husk det er børnene, som skal i fokus .. for dem er fejringen og ”det at dele ud” for det vigtigste.

Bemærk! Vores køkken er underlagt fødevarekontrollens regler, hvilket indebærer regler for køl/frys og generel opbevaring. Vi kan derfor ikke tilbyde køkkenfaciliteter til snacks som skal uddeles ved fødselsdage.