Vores ambition er at tænke maden ind i det pædagogiske arbejde, hvor det er muligt. Vi arbejder med at vise børnene madens vej fra jord til bord.
At forstå hvor maden kommer fra, være med til at tilberede og servere den, udvikler nysgerrighed, madmod og madglæde.
-
De større børn er med til at lave madaktiviteter over 4 uger i løbet af året.
-
Vi arrangerer bagedage med grupper af børn jævnligt og bager til eftermiddagsmåltidet, hvor børnene blander, ælter, hæver og former brødet.
-
Til de daglige måltider arbejder vi på, at der er forskellige toppings eller krydderier, som børnene kan vælge til deres mad. På den måde er børnene selv med til at sætte deres præg på maden, hvilket – udover at understøtter selvhjulpenhed - også gør dem mere tilbøjelige til at spise den.
Vi laver pædagogiske madaktiviteter, som er lagt ind i vores årshjul – det kan være suppe over bål i januar, dyrkning af krydderurter i vindueskarmen i april, sanketur hvor vi plukker hyldebær til saft, i september sylter vi eller udskærer græskar og laver græskarsuppe i oktober og pebernøddebagning, hvor vi dufter til og knuser hele krydderier til jul.