God dag og farvel

God dag

Når I er vel ankomne til institution og klar til at sige farvel, så kan der godt opstå situationer, hvor vi skal hjælpe lidt til. Vi hjælper gerne jeres barn med at sige farvel, og det gør vi ved at tage vare på børnenes følelser i situationen. Vi afleder ikke opmærksomheden fra afskeden, men sætter i stedet ord på det, der er svært for barnet. Ofte går der kort tid så har barnet fundet ro og går i gang med sin dag.

Lad være med at gå med en knude i maven hele arbejdsdagen, hvis det har været svært om morgenen - ring til os og hør hvordan det går. 5 minutter efter i er gået er der som regel helt ro på.

Farvel

Når I henter jeres barn er det vigtigt I hilser på barnet som det første - inden I begynder at tale med personalet. Lad mobilen blive i lommen, så I opnår en ægte kontakt og det tætte nærvær, som jeres barn ønsker fra jer.

I er god rollemodeller for jeres børn - også i deres børnefællesskaber, så hjælp med at få afsluttet dagen på en god måde, hjælp jeres barn med at rydde det op, som de leger med, så jeres barn også løfter ansvaret i fællesskabet

Vær opmærksom på de andre børn/ helheden

Børnene kommer og går i nogle lange tidsrum – og vi har børn, som kommer tidligt og hentes sent. Det er derfor vigtigt, at I tænker over hvordan I kommer og går. Personalet har delt opgaverne, så der er personale klar til at tage imod og sige farve – og personale, som leger og har aktiviteter med børnene, som ikke er hentet. Hjælp os med at holde ro omkring de børn, som ikke er færdige med deres dag ….

Et tydeligt farvel fra stuen og gå til garderoben, her kan i tale med andre børn og forældre uden at forstyrre. Har i glemt noget er I selvfølgelige velkommen, men specielt børnehave børnene kan gå mange gange frem og tilbage, hvis I ikke hjælpe os.