Generel hygiejne
Institutionen er sko fri, hvilket betyder der ikke kommer skidt, sand osv. ind med det udendørs fodtøj. Alle – også håndværkere og andre besøgende skal respektere dette, medmindre der er arbejde, hvor sikkerhedssko er påkrævet. I indgangene er der sat crocs-sko, som man kan låne, hvis ikke man ønsker at gå på strømpefødder.
Når forældre kommer til institutionen, anbefaler vi at de benytter håndsprit, så de ikke viderefører bakterier med ind i institutionen. Når børnene har fået tøjet afleveret i garderoben, så skal de med deres forældre vaske hænder inden dagen går i gang. Vi anbefaler ligeledes at børnene vasker hænder inden det går fra institutionen.
Over en hel dag skal der luftes ud 2-3 gange. Effektiv gennemtræk i 5-10 er at foretrække.
Måltidet
Følgende retningslinjer skal sikre god hygiejne omkring måltidet.
-
Før spisning vaskes bordene med varmt sæbevand, så de er rene og klar til spisning
-
Alle børn og voksne vasker hænder inden spisning
-
Kun raske børn og voksne må hjælpe til med servering og madlavning
-
Brug af tag-redskaber …. Også til frugt
-
Stof karklude (grøn/blå) og hagesmække hentes rene med køkkenvogn og lægges til vask efter spisning i vaskerum
-
Vand hentes med madvognen i køkkenet – ikke fra toilettets vask
-
Efter måltidet rengøres borde med sæbevand og gulvene fejes. Kostene står bag døren på børnetoiletterne
-
Højstolene rengøres dagligt ved vask af borde osv. – på den månedlige rengøringsdag grundig rengøring med sæbevand (og selvfølgelig også ved synligt snavs)
Puslepladsen
-
Håndhygiejne før og efter skiftning af et barn
-
Barnet bør også vaske hænder efter bleskift
-
Alt hvad der er brug for, skal være indenfor rækkevidde dvs. vand, bleer, klude, creme m.v., så barnet ikke på noget tidspunkt ligger alene på puslebordet
-
Der bruges engangshandsker ved bleskift
-
Der bruges lejepapir, hvis barnet skiftes på puslebordet.
-
Puslepuden af sprittes efter hvert bleskift
-
Puslemadrassen og puslebordet skal afvaskes 2 gange dagligt (efter middagsstund og når stuen lukkes ned) med universelt rengøringsmiddel samt efter behov ved synligt snavs
-
Barnet tørres med engangsklude, som fugtes under rindende vand
-
Brugte bleer og engangsmateriale lægges i en spandpose, hvor der slås en knude – posen afleveres i affaldsrør hurtigst muligt.
-
Tøj og stofbleer med afføring lægges i plastpose straks, som bindes til og lægges på barnets garderobeplads (øverste hylde) – der må ikke placeres andre ting her f.eks. cykelhjelm
-
Affaldsspande – hvor børnene kan nå må ikke indeholde bleposer. De er til håndklædeark og tømmes 1 gang dagligt eller efter brug. Rengøring af affaldsspande 1 gang ugentligt eller efter behov
-
Salver og cremer bør benyttes ved tuber eller pumper – ikke fra krukker. Cremen afsættes på en ren håndryg og tages herfra med den anden hånd
-
Vær opmærksom på smitteoverførsel fra eget løsthængende tøj. Lang ærmer smøges op. Brug evt. engangsforklæde
Køkken
-
Alle som kommer ind i køkkenet starter med håndvask
-
Aktiviteter med børn…. Starter med håndvask og med at få forklæde på
-
Klapbordet skal afvaskes med sæbe og tørres af inden det er klar til brug
-
Når aktiviteten er slut skal der ryddes op: borde, skabslåger, skuffeskamler og gulv rengøres – forklæder smides til vask
Rengøring af legetøj:
Der er udarbejdet en vaskeplan for stuerne, så de i et rul over 4 uger har plads i vaskerum og kan få planlagt ”vaskedagen
-
Legetøj vaskes i sæbevand
-
Trælegetøj vaskes i sæbespåner
-
Småt legetøj af plastic kan vaskes i sengetøj/ vaskepose ved 40 gr. i vaskemaskine
-
Stort legetøj af plastic, der kan tåle over 80 gr. kan vaskes i opvaskemaskine
-
Klæde-ud tøj vaskes min. 1 gang om måneden
-
Vaskes hyppigere ved sygdomsperioder og synligt snavs
Der arbejdes på skift mellem formiddagslegetøj og eftermiddagslegetøj ud fra en viden om, at mange vira dør efter 4-6 timer. Lus skal have blod for at overleve, så efter en weekend vil institutionen være lusefri uden særlige tiltag.
Vask af sengetøj
Vuggestuerne står for vask af sengetøj – og for de børnehavebørn, som sover i kryberummet. Der udarbejdes løbende en vaskeplan, hvor hver af vuggestuerne – 1 + 2 + 3 + børnehavens sengetøj vaskes på skift i et forløb over 4 uger.