Sygdom og forebyggelse

Vi følger Sundhedsstyrelsens vejledning omkring institutioner, som både forholder sig til sygdom og spredning af smitsomme sygdomme:

1. Hovedreglen er at syge børn ikke må møde i institutionen, og at et barn med en smitsom sygdom først må modtages, når det ikke længere smitter.
  2. Barnet er rask når det på sædvanlig måde kan klare at opholde sig i institutionen. Det vil sige, at barnet skal kunne deltage i de aktiviteter, det plejer, uden at kræve særlig pasning.
  3. Hvis et barn møder i institutionen uden at være helt rask, har det på grund af nedsat modstandskraft større risiko for at få komplikationer til sygdommen eller pådrage sig en anden sygdom.” …. Af samme grund anbefaler vi (og sundhedsplejersken) en feberfri dag hjemme inden barnet igen er i institutionen.

Et barn i vuggestuealderen vil sjældent selv kunne fortælle, at det er utilpas. Men det pædagogiske personale vil se om barnet almene tilstand er påvirket (træt, har blanke øjne, virker utilpas osv.) og det er for svært og krævende for barnet at indgå i dagens aktiviteter, så ringer vi til jer. Et barn behøver ikke at have feber for at være sygt.

Når i henter jeres syge barn hjem, så vil I kunne opleve, at barnet virke frisk. Det er ikke unormalt. Hjemme har barnet mulighed for at slappe af, for at få ro, barnet skal ikke længere forholde sig til de andre børn i gruppen. Og dette betyder nødvendigvis ikke at barnet derfor er rask. Børn i vuggestue vil ofte have mange sygedage. Det er en god idé at opbygge et netværk, som kan passe barnet nogle af dagene.

I Jorden Rundt har vi fokus på god hygiejne. (se særligt punkt) Vi gør også hele forældregruppen opmærksom på evt. smitsomme sygdomme blandt vores børn. Det kræver selvfølgelig, at I forældre er giver disse informationer videre… Ligesom vi kan nedsætte aktiviteter med tæt berøring osv. for en periode, hvis vi ved der er noget i omløb

Vi giver ikke børn medicin i vuggestuen eller indsmører barnet med lægeligt ordinerede cremer. Undtagelsesvis hvis barnet har en kronisk sygdom. Dette skal dokumenteres lægeligt.