Rutiner med læring
Rutiner er daglige, tilbagevendende og vedvarende indslag i dagens program, der er med til at give en ramme og en rytme i hverdagen, og dermed bidrage til tilbagevendende læring. Her er det ens for alle, som når man kommer til institutionen og far/mor går på arbejdet. Alle deltager i et fællesskab, som når vi holder samling, spiser, vasker hænder osv. Der opstår en samhørighed, hvor vi bliver en del af det samvær og det fællesskab der opstår. Et kvalitativt fællesskab hvor alle kan deltage.
I de daglige rutiner ved man hvad der skal ske. Øver og kender sekvenserne og f.eks. rækkefølgen i at dække bord, spise og rydde af igen. Her er det man kan få en værdi, fordi man deltager, bidrager og løser opgaver
Ved rutiner er der indbygget gentagelser og der kan derfor tydeligt ses en udvikling - og børnene kan øve og øve til de mestre det - hvis de får lov.
Det er derfor vigtig at give plads, tid og respekt omkring disse læringssituationer– og vægte dem lige så højt som alle de andre læringssituationer, som vi har en tendens til at sætte højere, fordi det måske er mulighed for bedre beskrivelser og anerkendelse i formidlingen.
Eksempler på rutine-situationer er når børnene
- Kommer om morgenen
- Skal skiftes/ på toilettet
- Vasker hænder
- Dækker bord
- Henter ting, der mangler på bordet
- Hælder selv vand op fra en lille kande
- Spiser
- Tager af bordet
- Fejer
- Rydder op
- Tager sutsko eller overtøj, støvler, hue og vanter på