At stoppe med ble

Stop med ble

Når barnet viser tegn på at det er tid til at være uden ble, så foregår det i dialog og samarbejde med forældrene. Her aftaler vi, hvordan vi bedst kan understøtte og hjælpe i træningsprocessen. Der afsættes tid og faste rammer – f.eks. med en opstart i weekenden eller i en ferie, hvor der ikke planlægges så mange aktiviteter, men er ro og tid.

Det varer ofte ca. 2 uger, hvor barnet skal have ekstra skiftetøj med i vuggestuen… hvis/ når uheldet sker…… Det er også helt almindeligt, at nogle børn får tilbagefald, efter de har været renlige i et stykke tid.

Det er meget individuelt fra barn til barn, hvornår de er interesserede og egentlige klar til at smide bleen. De fleste børn får en fornemmelse af blærens og tarmens lukkemuskel, når de er mellem 18 mdr. og 2 år.

Vi oplever at de fleste børn er klar omkring 2,5 alderen.

I vuggestuen er vi opmærksomme på barnets signaler, når det viser interessen for at bruge toilettet. Efterfølgende tilbyder vi børnene at bruge toilettet, når de får skiftet bleen. Det vil forældrene løbende blive orienteret om, så hvis vi ser signalerne før jer – så gør vi opmærksom på det.

Når nogle forældre med glæde kommer og fortæller, at børnene gerne vil på toilettet derhjemme – og vi måske ikke oplever det … så begynder vi en proces …. Vi presser aldrig barnet, men tilbyder hjælp. Det er så her I som forældre kan bidrag med at fortælle; hvad I gør hjemme? Hvordan får I skabt et godt og trygt miljø omkring det, som vi kan lære af? .... vil barnet gerne hold en voksen i hånden? Skal den voksne står udenfor døren og tale med barnet imens? Vi barnet kikke i en bog? Løsningerne er mange …..